Pod klenbou Svatováclavské kaple v katedrále sv. Víta, vyzdobené za Vladislava II. Jagellonského rozsáhlým cyklem obrazů ze života sv. Václava, se nachází scéna zobrazující zázrak na zasedání říšského sněmu. Tři církevní a tři světští kurfiřti netrpělivě očekávají příchod sedmého kurfiřta, českého knížete Václava, který se zpozdil na modlitbách. Když konečně dorazí, císař Jindřich I. – na rozdíl od rozzlobených kurfiřtů – vidí, že Václava doprovázejí andělé. Jde jej proto přivítat a poté ho usadí vedle svého trůnu, na malé sedátko. Historici umění dlouhá léta spekulovali o tom, co scéna přesně znamená a k jaké tehdejší politické události se vztahuje, aniž by dospěli k jednoznačnému výkladu. Na jednom by se ale asi shodli: kdyby malba vznikla v době vlády Karla IV., a ne až v době jagellonské, problém se sedátkem pro českého nositele kurfiřtského hlasu by nenastal. Karel IV. jako římský císař a český král, tudíž také kurfiřt, by v reálné politické situaci obsadil jednu a tu samou židli, a to v čele sněmovní místnosti.
Vladislav Jagellonský určitě nebyl tak slabý panovník, jak jsme se učili ve škole. Na Karla IV. ale nedosáhl. Ten z Prahy učinil centrum Svaté říše římské. Jeho úsilí bylo záhy rozmetáno husitskými válkami, s jejichž následky se Vladislav musel vyrovnávat ještě po desítkách let. V roce 1486 nebyl dokonce ani pozván na kurfiřtský sněm volící nového římského krále, což vzbudilo pobouření mezi českou politickou reprezentací. Ač v poměrně krátké době dosáhl za tuto urážku satisfakce a v závěru svého panování dokonce pomýšlel na získání císařského trůnu pro svého potomka, jeho ambice zůstaly nenaplněny. Mimo jiné i proto, že onen potomek roku 1526 zahynul v boji s Osmany. Osudově se tak naplnily politické dohody, které Vladislav Jagellonský uzavřel s římským králem a císařem Maxmiliánem I. a dveře k cestě na český i uherský trůn se otevřely Habsburkům. Staletá habsburská „poroba“ skončila až s nástupem moderních demokracií, směřujících od „doby temna“ ke „světlejším zítřkům“.
Na obraz se zázrakem na říšském sněmu ve Svatováclavské kapli i na jeho historické okolnosti jsem si vzpomněla při četbě knihy o „na hlavu postaveném“ světě, ve kterém Západ ztrácí své dominantní postavení, na němž si zakládal předchozích 500 let (Dambisa Moyo, How the West Was Lost: Fifty Years of Economic Folly and the Stark Choices Ahead, New York 2011). Kniha popisuje událost, která se stala docela nedávno, v roce 2009 na konferenci o klimatu v Kodani. Administrativě prezidenta Obamy se tehdy nepodařilo zařídit separátní schůzky s představiteli Brazílie, Indie, Jižní Afriky a Turecka, tak na poslední chvíli zařídila aspoň setkání s čínským premiérem. Obama na jednání dorazil se zpožděním (sic!), a když vešel, čínský premiér už čile jednal s představiteli Brazílie, Indie a Jižní Afriky. Co bylo ještě horší, účastníci jednání se museli zmáčknout, aby udělali americkému prezidentovi místo u stolu. Asi žádným jiným způsobem by nemohl být výstižněji popsán přesun moci ze Západu na Východ, především do Číny. Je možné, říká se v knize, že Čína poroste, aniž by Amerika padla, a je možné i to, že porostou obě země; zřejmě ale bude potřeba, aby Amerika něco změnila. Ať je prognóza budoucího vývoje jakákoli, je asi dobré počítat i s tím, že postranní sedátko podobné tomu ve Svatováclavské kapli, může už navždycky být – obrazně řečeno – místem vyčleněným západní civilizaci. Na malém sedátku by se sedělo asi o něco méně pohodlně než na čalouněném trůnu. Jak říká jedno pěkné přísloví, každý svého štěstí strůjcem (suae quisque fortunae faber).
Bubínek Revolveru 4. 6. 2012
Suae quisque fortunae faber
foto Jan Gloc
Posledních 10