Skip to main content

Flippy Block

Bubínek Revolveru 4. 11. 2024

Z hlediska udržitelnosti životního prostředí nemůžeme jen tak stavět nové věci (zahraniční specialisté k zachování železničního mostu)

Nadační fond pro záchranu Vyšehradského železničního mostu, v jehož čele stojí podnikatel a filantrop Tomáš Bistřický, představil ve čtvrtek 31. 10. v pražském DOXu nezávislou studii, která ukazuje, jak by bylo možné tento most zrekonstruovat a jak k němu lze dostavět třetí kolej. Klíčovými autory studie jsou architekt a mostní inženýr Petr Tej a architekt a urbanista Marek Kopeč.

Pro vypracování nezávislých expertíz byli osloveni specialisté ze zahraničí: Ian Firth z Velké Británie a Andreas Galmarini ze Švýcarska. Oba mají jak s rekonstrukcemi, tak s navrhováním mostů bohaté zkušenosti, a patří proto ve svém oboru k mezinárodně uznávaným autoritám. Ian Firth se podílel například na modernizaci Wye Bridge v Británii, Erskine Bridge ve Skotsku, West Gate Bridge v Autrálii a mnoha dalších. Jméno Andrease Galmariniho je spojeno třeba s Busan-Geoje Fixed Link Bridgs v Jižní Koreji, Sungai Johor Bridge v Malajsii či přístavbou nového železničního mostu Hinterrhein ve Švýcarsku. Protože osud mostu pod Vyšehradem dlouhodobě sledujeme, poprosili jsme je o jejich základní postoj k celé věci.

Čím je výtoňský most jedinečný a proč by měl být zachován?

Ian Firth: Je to historická památka. Ikona. Znají ji jak Pražané, tak návštěvníci, kteří do Prahy přijíždějí. Samozřejmě že podobné mosty jsou i v jiných zemích, ale tento je výjimečný svou polohou. Je součástí pražského panoramatu. Krom toho, že zachovat ho a opravit je rychlejší, jednodušší a levnější než postavit nový, k němu lidé mají silný osobní vztah.

Andreas Galmarini: Souhlasím s Ianem. Nadto musíme mít na paměti, že rekonstruovat železniční most není žádná riskantní operace. Je to něco, co se ve světě dělalo už mnohokrát a to i u mostů, které byly v daleko horším stavu. Výměnu vyžaduje jenom patnáct procent mostu. Takže za nás je jednoznačně k rekonstrukci.

Ian Firth: Myslím, že bychom neměli být slepí k jedné skutečnosti, a sice že v dnešní době, ve 20. letech 21. století, se musíme starat o to, co už máme, a ne to bořit a nahrazovat něčím novým. Z hlediska klimatické krize a udržitelnosti životního prostředí nemůžeme jen tak stavět nové věci. Je nemyslitelné postavit nový betonový most v situaci, kdy to nemusíme dělat. A my to nemusíme dělat, protože můžeme uchovat ten, co už máme. Musíme ho dát do dobrého stavu.

Připravil Adam Gebert.

Dovolujeme si upozornit na právě probíhající výstavu „1 2 3 – 123 let železničního mostu“ v Kobce 17 na Smíchovské náplavce, kde jsou do 24. listopadu ke zhlédnutí fotografie Karla Cudlína, které vznikly pro Revolver Revue, fotografie ze sbírek Archivu hlavního města Prahy a kurátorský výběr výtvarných děl ze sbírek GHMP. Více zde.

Možný budoucí stav, Vyšehradský most se třetí kolejí. Foto Nadační fond pro záchranu Vyšehradského mostu.
Možný budoucí stav Vyšehradského mostu bez třetí koleje. Foto Nadační fond pro záchranu Vyšehradského mostu.
Rekonstruovaný Vyšehradský most s přidanou třetí kolejí a jedoucím vlakem. Foto Nadační fond pro záchranu Vyšehradského mostu.
Možný budoucí stav Vyšehradského mostu po rekonstrukci se třetí kolejí. Foto Nadační fond pro záchranu Vyšehradského mostu.
Opravené veřejné prostranství mezi Vnislavovou a Vratislavovou ulicí i s přidanou třetí kolejí je přehledné, bezpečné a poskytuje dostatek místa pro všechny druhy dopravy. Pod rekonstruovaným mostem vznikne přehledný a bezpečný prostor s variabilním využitím. Foto Nadační fond pro záchranu Vyšehradského mostu.
Současný stav. Foto Nadační fond pro záchranu Vyšehradského mostu.
Možný budoucí stav. Foto Nadační fond pro záchranu Vyšehradského mostu.
Současný stav. Foto Nadační fond pro záchranu Vyšehradského mostu.
V upravené Vnislavově ulici bude dostatek místa pro nové stromořadí, automobily, parkovací místa a široký chodník. Může se stát živou součástí celé čtvrti, která umožní bezproblémový provoz pro motorová vozidla, chodce i cyklisty. Foto Nadační fond pro záchranu Vyšehradského mostu.
Vnislavova ulice v místě za nádražím Vyšehrad je zapomenutým brownfieldem v centru města, kam je vstup zakázán. Foto Nadační fond pro záchranu Vyšehradského mostu.
Dosavadní příspěvky autora pro Bubínek Revolveru
Posledních 10