Rusko vyneslo zcela proti mezinárodněprávním pravidlům „rozsudek“ nad občany Ukrajiny a zahájilo proti nim vyhlazovací válku. K tomu, abychom pochopili kořeny této invaze, mohou posloužit některé spojitosti mezi současným ruským militarismem a určitými jevy v historii Sovětského svazu. Zde je připomínám alespoň v bodech:

Plenipotencialismus jako kult síly a moci. Fyzická nebo technicky prostředkovaná síla jako nejvyšší hodnota v panteonu hodnot.

Právní instrumentalismus. Známé „Kde je zákon, je i zločin“. Právo chápané jako prostředek ke konkrétním politickým záměrům a cílům. Ostentativní pohrdání právní rovinou lidského chování spojené s obratností, s jakou se válečné zločiny kamuflují přeměnou obětí zvůle v údajné pachatele. Propagandistická eskamotáž.

Politický mesianismus. Vyhlazování osob, společností, států, národů, které je „ospravedlňováno“ vyšším „posláním“ Nového Ruska. Smeteni z povrchu zemského mají být nositelé „dekadence“. Život jako extrémní prospekce, jako sekulární apokalypsa.

S pojmem „dekadence“ se pracuje, jako by byl synonymem pojmu liberalismus, přičemž liberalismus je chápán v rozporu s dějinami jeho významů. Jádrem liberalismu je účinné omezování politické moci v takové míře, aby byla zajištěna svoboda všech jedinců.

Geopolitické chápání člověka i společnosti. Stalinská velkoprostorová spedice národů a současná korekce „nevhodné“ etnické skladby prostřednictvím tradiční rusifikace.

Voluntarismus bez vazby na fakta. Masivní kriminalizování a stigmatizace údajného nepřítele. Oblíbený dysfemismus je fašista (převládal v sovětské éře) a nacista (převládá za putinismu).

Hygienismus jako vyhlazení starého a nastolení nového člověka. Silná tradice očisty chápané jako deratizace. Viz například Leninem vyhlášená „očista ruské země od všeho škodlivého hmyzu“ (V. I. Lenin: Jak organizovat soutěžení). Soutěž o nejefektivnější tresty pro třídní nepřítele. Sovětský a dnes ruský hygienismus nemá aseptickou podobu průmyslu smrti za nacismu, má formu „naturální“ brutality, která je amplifikována moderními prostředky hromadného ničení.

Kvantifikovaná společnost. Směrná čísla zatčených v Sovětském svazu jako nástroj vyšlechtění nového člověka. Hromadné vyhlazování jako strategie etnické výměny obyvatel Ukrajiny.

Profylaxe jako právní a exekutivní forma uznání principu presumpce viny namísto evropské presumpce neviny.

Hostilismus. Široká definice nepřítele. Může jím být kdokoli kdykoli a kdekoli.

Tormentalismus. Vysoce specifická forma fyzické likvidace. Intenzivní a vynalézavé mučení, které jde za hranice té nejhorší představivosti. Prodlužované týrání. Snaha jít nad „běžnou“ likvidaci. Eradikace obyvatel – sanitární uvažování v duchu Leninova hmyzu, tedy historicky překonaných, „bývalých“ lidí.

Etatismus – stát jako co nejhustší síť udavačství a zastrašování. Princip vzájemného ručení.

Svoboda chápaná jako saturace údajného bezpečí. Identifikace obyvatel s mocí, která má v rámci „handlu“ svoboda za bezpečnost fungovat jako univerzální zachránce. Sekulární soteriologie. Rusko jako univerzální osvoboditel. Vylepšená forma neostalinismu.

Povýšení gangsterství na státní formu, v němž zákon nahradila komplicita.