La Inthonkaew je thajská malířka, kreslířka a autorka plastik, která již skoro dvacet let žije v Čechách a která slovy Jaromíra Typlta „tvoří přesně na té těžko popsatelné, unikavé hranici, jež by měla dělit tzv. naivní umění od tzv. art brut“. Její obrazy byly představeny v Revolver Revue č. 110/2018.
Slunce pere koronaviry
Koronavirus uvězněný v kabelce
V posledních týdnech nekreslí a nemaluje nic jiného než koronavirus: jako by se napůl podvědomě rozhodla využít šamanského odkazu po svém otci a snažila se vir štětcem a tužkou zaříkávat, nějak jej magicky transformovat, přičemž z jejích kreseb vysvítá, že zároveň může jít i o transformaci člověka tváří v tvář koronaviru. La přitom maluje a kreslí s posedlostí, která je vlastní celému jejímu dílu, koronavirových kreseb a maleb vytvořila již na dvě desítky a stále pokračuje.
Zelené jablko a koronavirus
Helikoptéra s koronaviry
Mrtvý koronavirus
V koronavirovém cyklu přitom dochází k syntéze řady motivů, které provázejí její dílo již mnoho let. Je to například až obsedantně se vracející slunce, včetně starého symbolu slunce generujícího vítr. Takové se objevilo i v halucinacích jednoho nevzdělaného pacienta Carla Gustava Junga, který na základě shody těchto halucinačních obrazů s popisem mithraistických vizí ze starého papyru z Bibliothèque Nationale v Paříži zformuloval svou teorii kolektivního nevědomí. Podobně jako Jungův pacient ani La Inthonkaew coby prostá žena z thajského venkova, žijící v Praze, za velkou jazykovou a kulturní bariérou, nikdy neslyšela o mithraismu, ale ani o Jungovi, a zcela jistě by ji informace o jeho zkušenostech a teoriích ani vůbec nezajímaly. Přesto se archetypální motivy z kultur, které jsou jí cizí a naprosto neznámé, v jejím díle objevují často. Například na jiné kresbě z nejnovějšího cyklu vidíme dívku, která zahání koronavirus roztažením své vulvy, což je gesto záhadných soch sheela-na-gig, známých zejména z britských a irských středověkých kostelů. Experti se přou o to, jaký byl význam těchto soch, a La svým pojetím bezděčně potvrzuje výklad, který jejich funkci interpretuje jako magické odvracení všeho zlého.
Mithraistické slunce s koronaviry
Koronavirová sheela
Na jiných kresbách lze vidět třeba pohřeb koronaviru, kterého se účastní v kruhu stojící děvčátka a houby, jimž dominuje muchomůrka červená, posvátná halucinogenní houba sibiřských šamanů a také oblíbená houba La. Jinde se pro změnu objevuje pro La významný motiv: silueta vlastních rukou obtažených tužkou, připomínající archaické gesto paleolitických lidí, známé například z jeskyně Gargas ve francouzských Pyrenejích. A na kresbě Pohled mezi nohama vidíme ženu, která se předklání, aby se podívala za sebe, což je podle thajské lidové pověry zaručená metoda, jak uvidět duchy. V pojetí La je její řitní otvor transformován v koronavirus a celá kresba se zdá snad dokonce významově souviset se stadiem alchymické práce zvaným putrefactio – alchymické motivy se ostatně v díle La ze záhadných důvodů, avšak opakovaně objevují rovněž.
Pohřeb koronaviru
Odtlačování koronaviru
Odtlačování koronaviru
Pohled mezi nohama
Mezi nejvýznamnější motivy koronavirového cyklu bezesporu patří také nahota hlavní ženské, autoportrétní postavy na řadě kreseb v kombinaci s třetím okem či mnohočetnýma očima, což na symbolické úrovni odkazuje k zbavení se iluzí a zbytného životního balastu a k sebepoznání. Na konec tohoto složitého a vnitřně členitého zápasu s koronavirem můžeme položit takové kresby, jako je Polepšený koronavirus, Socha svobody stojící vítězně mezi koronaviry, Meditující, kde se koronavirus mění v auru kolem sedící postavy, nebo Koronavirovou mandalu, na níž se virus stává mandalou, symbolem vnitřní celistvosti.
Polepšený koronavirus
Socha svobody s koronaviry
Meditující v koronaviru
Koronavirová mandala
Bubínek Revolveru 27. 3. 2020
Koronavirové kresby La Inthonkaew
Posledních 10