V neděli 2. února zemřel Ivan Král. Co všechno ve svém profesním životě dokázal, bylo snad v nekrolozích řečeno. Zde připomenu Ivana Krále jako mecenáše, neboť o této jeho roli se myslím moc neví.


Ivan Král, Koncert pro Revolver Revue, Palác Akropolis, 1998, foto Karel Cudlín

Na podzim roku 1998 mě oslovil manažer a baskytarista Ivo Pospíšil s tím, že by s kapelou Ivana Krále Bang Bang Band zdarma vystoupili na podporu Revolver Revue, která tehdy zas jednou stála na pokraji ekonomického zániku. Byla to nabídka velmi nečekaná a velmi povzbuzující. Co si víc přát: hudebníci, kterých si můžete vážit, vám nabízejí svou nezištnou pomoc. Koncert se tedy začal domlouvat. Díky vstřícnosti Luboše Schmidtmajera jsme ho naplánovali do žižkovské Akropole na pondělí 26. října 1998. Do té doby jsem žádný oficiální koncert neprodukoval, ale díky know how Iva Pospíšila a za pomoci kolegů z RR a přátel jsem to poprvé a asi i naposledy zvládnul. Když se blížil víkend předcházející koncertu, zavolal mi Ivo, že v sobotu mají s Ivanem zkoušku a že by ho rád s šéfredaktorkou RR a se mnou seznámil. Domluvili jsme se na odpoledním setkání v našem smíchovském bytě. Kapela přijela kompletní včetně bubeníka. Seznámili jsme se rychle a samozřejmě, žádné vykání. Z koberce vše sledovala tříletá Josefina. Pokud se nepletu, k pohoštění se vzdor širší nabídce pilo jen nějaké nealko, čaj a káva. Ivan Král mluvil o tom, jak si Revolveru váží, skvěle se to poslouchalo, my s Terezií jsme Ivanovi a kapele děkovali za podporu a chystaný koncert. Pak se přešlo k jiným tématům. Nakonec jsem Ivana vyprovázel před dům, na cestu jsem mu dal soubor pohlednic s monotypy smíchovských kanálů. Odjížděl sám, bez ostatních z kapely.


Ivan Král, Koncert pro Revolver Revue, Palác Akropolis, 1998, foto Karel Cudlín

Koncert se velmi vydařil. Kapela hrála hlavně skladby psané pro Iggyho Popa, Patti Smith a také něco od The Velvet Underground. Na konci vystoupení předala Terezie za RR členům Bang Bang Bandu kytky. Těžko lze zapomenout, jak se po koncertě vítal Ivan Král s Annou Fárovou, která si ho přišla poslechnout. Byla to také poslední společenská akce, na které byl Miloslav Žilina, tu noc se plně projevila nemoc, která mu již neumožnila opustit nemocniční lůžko, později byt. Po koncertě následovala produkce DJ Ondřeje Štindla. Rozcházeli jsme se v ranních hodinách.


Revolver Revue 39/1999, strana 4

K celé této benefiční akci se váže příznačná pointa. Při shánění peněz na vydávání RR nám od devadesátých let bylo a je zástupci příslušných státních institucí vždy zdůrazňováno, abychom usilovali o „vícezdrojové financování“, neboli abychom projekt „kofinancovali“. „Musíte získat kofinanc!“ říkají. Zní to logicky, ale v Čechách je něco takového pro projekty typu Revolver Revue ne zrovna snadné. Když za nějaký čas po benefičním koncertu následovalo na Ministerstvu kultury grantové řízení, doslechli jsme se, že při jednání příslušné komise byla Revolveru tato iniciativa přítěží: Proč prý tento časopis žádá o podporu, když mu benefičním koncertem pomáhá taková hvězda jako Ivan Král!

Má závěrečná vzpomínka se týká nečekaného vystoupení Ivana Krále na plese Revolver Revue a Torstu v Arše roku 1995, kde jsme se ještě s Ivanem Králem osobně nepotkali. Pokud se nepletu, aby tam zahrál, domluvil grafik Robert V. Novák. Z akce se dochovalo několik fotek od Karla Cudlína, které když si prohlédne situace neznalý divák, nabude dojmu, že se na podiu setkali dva velikáni české kultury. Král a Magor. Setkali se, avšak tak, že Jirous zrušil Královo vystoupení, sotva začalo, neboť to byl ten z večerů, kdy se básník choval jako magor. Kdyby situace byla opačná, přesněji řečeno, kdyby Magor četl na pódiu své verše a někdo, kdo se chová jako ožralý buran, by se neuměle a destruktivně snažil recitovat s ním, dopadlo by to před vyprodaným sálem asi hodně nepěkně. Nadhled, elegance, styl a zároveň naprosto nehvězdné způsoby, které i v tu chvíli prokázal Ivan Král, mě dodnes fascinují. Zároveň se ale není čemu divit – když má někdo za sebou hraní s Iggy Popem, musí být pro něj to, co zažil tehdy v Praze, čajíček.




Ples Revolver Revue a nakladatelství Torst, Divadlo Archa, 1995, foto Karel Cudlín